Studenci UPWr w programie TopMinds

Troje studentów Uniwersytetu Przyrodniczego zakwalifikowało się do programu TopMinds. To Igor Turkiewicz, Karolina Tkacz – doktoranci prof. Anety Wojdyło oraz Marta Kawicka z I roku weterynarii.
24 stycznia 2019 roku

TopMinds to inicjatywa Stowarzyszenia Top 500 Innovators i Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta. W ramach Programu mentorzy i eksperci – absolwenci Programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Top 500 Innovators oraz Programu Fulbrighta – wspierają uczestników w podejmowaniu wyzwań i odnajdywaniu własnej ścieżki dla realizacji celów i zamierzeń, pomagają w rozwijaniu kompetencji interpersonalnych, a także wskazują sposoby na wzmocnienie poczucia wartości zawodowej i osobistej.

Igor Turkiewicz pytany o to, jak dowiedział się o możliwości aplikowania do trzeciej edycji programu TopMinds, wyjaśnia: – Strona ministerstwa nauki na Facebooku udostępniła post dotyczący naboru. Był to mój pierwszy kontakt z tym programem.

topminds2
  Igor Turkiewicz o TopMinds dowiedział się przez Facebook’a
fot. Tomasz Lewandowski

Jak przyznaje Igor Turkiewicz, najpierw zapoznał się z regulaminem oraz opiniami uczestników z poprzednich edycji. Wszyscy wyrażali się w samych superlatywach. – Sam proces aplikowania był niezwykle prosty. Wystarczyło wypełnić ankietę zawierającą kilkanaście pytań odnoszących się nie do dorobku naukowego, lecz naszych doświadczeń życiowych i kompetencji społecznych. Niekiedy pytania były bardzo osobiste. Dodam, że nigdy wcześniej nie brałem udziału w programach mentoringowo-szkoleniowych i nie wiedziałem, czego mogę się spodziewać. Ale choć odbył się dotychczas jedynie BootCamp, wiem już, że korzyści może być wiele!

Karolina Tkacz informacje o naborze do tegorocznej edycji TopMinds przeczytała, a potem uznała, że warto aplikować, ponieważ program jest skierowany do takich kandydatów jak ona, czyli na początku kariery zawodowej. – Ankieta rekrutacyjna, która nie wymagała podawania publikacji, grantów czy staży naukowych, lecz koncentrowała się na motywacjach i oczekiwaniach kandydata, była dla mnie zaskoczeniem – przyznaje. A Marta Kawicka dodaje: – O TopMinds dowiedziałam się od prof. dr hab. Agnieszki Noszczyk-Nowak, która była mentorką już w poprzedniej edycji programu, a w tej edycji ja zostałam jej mentorowaną. Uczestniczyłam już w wielu projektach wspierających szeroko pojęty rozwój osobisty i umożliwiających zdobywanie doświadczenia naukowego. Dlatego też postanowiłam złożyć aplikację – w internetowym formularzu pytano nas o plany na przyszłość, o nasze najważniejsze doświadczenia, czy też o najbardziej przełomową zmianę w życiu.

Jakie są oczekiwania uczestników programu?

Igor Turkiewicz nie kryje, że jego oczekiwania wobec programu odnosiły się do rozwoju kompetencji tzw. miękkich, a więc umiejętności osobistych i interpersonalnych.

– Są silnie związane z pracą z ludźmi i często odgrywają priorytetowe znaczenie na przykład podczas aplikowania na stanowiska kierownicze. Liczyłem na to, że zajęcia i warsztaty z mentorami pomogą mi wzmocnić markę osobistą oraz ugruntować i sprecyzować poczucie wartości zawodowej. Byłem świadomy, że ekspertami w tym programie są absolwenci Programu Fulbrighta oraz Programu ministerstwa nauki Top 500 Innovators. Tym samym chciałem odkryć nie znane mi dotąd narzędzia przydatne w realizacji celów i zamierzeń – mówi doktorant prof. Wojdyło.

Karolina Tkacz program będzie realizowała pod mentorstwem ekspertki w dziedzinie żywności dr hab. Anny Michalskiej z Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności UPWr. – Stąd też chciałabym, by ta współpraca zaowocowała poszerzeniem profilu badań, nad którymi obecnie się skupiam. Chciałabym też zakończyć program bogatsza w nowe kompetencje, z szerszą perspektywą i świadomością możliwości w świecie nauki. To mój dodatkowy cel – podkreśla.

topminds1
Karolina Tkacz chciałaby dzięki programowi zdobyć nowe kompetencje
fot. Tomasz Lewandowski

A Marta Kawecka przyznaje, że zgłaszając się do programu głównie oczekiwała, że zdobędzie nowe doświadczenie, oraz rozwinie swoje umiejętności z zakresu kompetencji miękkich. – Zakładałam, że poznam interesujących ludzi, lecz na Bootcampie zrozumiałam, że będzie to coś znacznie więcej. Już pierwsze warsztaty skłoniły mnie do przemyśleń na tematy, nad którymi nigdy wcześniej się nie zastanawiałam, co z kolei pozwoliło mi spojrzeć z innej perspektywy na moje codzienne zajęcia i obowiązki. Jednak za najbardziej wartościowe uważam wsparcie, jakie dostajemy od przydzielonego indywidualnie mentora i możliwość budowania z nim prawdziwej relacji mistrz-uczeń, z którą, niestety, na co dzień nie mamy często do czynienia. Myślę, że program TopMinds sprawi, że poszerzę swoje horyzonty, uwierzę w swój potencjał, a także zdobędę odwagę do podejmowania trudnych wyzwań.

Jak uczestnicy programu oceniają zasadność udziału w takich przedsięwzięciach?

Karolina Tkacz, która po raz pierwszy bierze udział w takiej formie programu, już po pierwszych spotkaniach wróciła z głową pełną przemyśleń i planów.  

– Inicjatywy, takie jak TopMinds, dają możliwość nawiązania kontaktów i pozytywnego dzielenia się wiedzą w środowisku osób naprawdę ambitnych i inteligentnych. Połączenie mentoringu, szkoleń i networkingu powoduje, że uczymy się zarówno od mentorów, jak i innych mentorowanych, a tym samym nabieramy motywacji do działania – przyznaje doktorantka prof. Anety Wojdyło, a Igor Turkiewicz dodaje: – Już na tym etapie wiem, że ogromną wartością dodaną tego typu programów jest poznanie ludzi reprezentujących różne dziedziny i dyscypliny nauki, zarówno społeczno-humanistyczne jak i ścisłe. Obcowanie z tak bardzo różnorodną grupą nieprzeciętnych młodych ludzi może kompletnie zmienić nasz sposób myślenia. Zawiązanie kontaktów zarówno z mentorami jak i mentorowanymi bardzo często skutkuje podjęciem interdyscyplinarnej współpracy pomiędzy uczelniami z całej Polski i ze świata. Jest to jednocześnie wyzwanie jak i ogromna szansa, którą należy w pełni wykorzystać, biorąc za przykład uczestników poprzednich edycji programu i ich losy.

Zdaniem Marty Kawickiej, takie inicjatywy jak TopMinds są niezwykle potrzebne, przede wszystkim by przekonać się, że można coś zrobić inaczej niż zwykle oraz by zrozumieć, że czasami inna droga nie oznacza złego wyboru.

top_minds
Marta Kawicka: – Dzięki takim programom można poznać ludzi o otwartych umysłach
fot. Mikołaj Kowalczyk

– Udział w programie pozwala też na bardziej świadome zrozumienie naszych działań i decyzji, zarówno tych, które już podjęliśmy, jak i tych, przed którymi staniemy w przyszłości. Niekiedy bowiem to czego chcemy, nie zawsze jest tym czego potrzebujemy w danym momencie, więc wtedy potrzebny jest ktoś kto nam to uświadomi – tłumaczy studentka weterynarii, podkreślając, ze równie istotną częścią programu jest kontakt z innymi uczestnikami. – To osoby o niezwykle otwartych umysłach, chcą więcej i nie boją się dążyć do postawionych sobie celów, ponadto zajmujemy się tak różnymi dziedzinami nauki i sztuki, że rozmowy to niezwykła wymiana doświadczeń i opinii, która skłania do wielu refleksji – dodaje Marta Kawicka.

BootCamp dla uczestników tegorocznej edycji TopMinds odbył się w przedostatni weekend stycznia.

Wśród mentorów tegorocznej edycji są dr hab. Anna Michalska z Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności i prof. Agnieszka Noszczyk-Nowak z Wydziału Medycyny Weterynaryjnej. Ta pierwsza była stypendystka University of Applied Sciences and Arts Western Switzerland Valais – HES-SO Valais-Wallis w Szwajcarii, gdzie prowadziła badania prowadziła badania dotyczące wpływu procesów przetwórczych na jakość produktów. Jest też autorką 35 publikacji naukowych w czasopismach krajowych i międzynarodowych, dwóch rozdziałów w książkach z dziedziny technologii żywności i żywienia oraz laureatką nagród naukowych m.in. „Pro Scienta et Vita”, stypendystką programu „Start” Fundacji Nauki Polskiej, czy polskiej edycji programu L’Oréal dla Kobiet i Nauki. Obecnie kieruje grantem przyznanym przez Narodowe Centrum Nauki.

Prof. Noszczyk-Nowak prowadzi badania w zakresie kardiologii weterynaryjnej oraz kardiologii doświadczalnej (mechanizmów zaburzeń rytmu serca, ich diagnostyki i nowych sposobów ich leczenia u zwierząt oraz tworzenia i wykorzystania modeli zwierzęcych do badań eksperymentalnych w dziedzinie kardiologii). Stypendystka TOP 500 Innovators ukończyła studia podyplomowe z zakresu zarządzania projektem badawczym i komercjalizacji badań naukowych. Była i jest wykonawcą wielu projektów finansowanych ze środków NCN i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Obecnie realizuje projekt NeoVetCard w ramach Miejskiego Programu Wsparcia Partnerstwa Szkolnictwa Wyższego i Nauki oraz Sektora Aktywności Gospodarczej „MOZART” we Wrocławiu.
kbk