Wyszukiwarka

Studenci gospodarki przestrzennej na zajęciach w ministerstwie

W ramach ćwiczeń z funduszy unijnych studenci gospodarki przestrzennej wcielili się w pracowników Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i wzięli udział w warsztatach dotyczących planowania polityki rozwoju. 
13 kwietnia 2018 roku

Studenci gospodarki przestrzennej podczas ćwiczeń z przedmiotu fundusze unijne wymyślili projekty, które mogłyby pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej, wypełnili niezbędną dokumentację, a najlepsi wzięli również udział w warsztatach w Departamencie Strategii Rozwoju Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

ministerstwa1
fot. archiwum

– Wsadziliśmy studentów w buty pracowników departamentu, którzy piszą wnioski o unijne dofinansowania, co idealnie wpisuje się w zakres tego przedmiotu. Rozbiliśmy to na dwa etapy – najpierw dwie wizyty przedstawiciela ministerstwa, czyli Marty Bochenkiewicz, również absolwentki gospodarki przestrzennej na UPWr, u nas i przedstawienie zadań departamentu, kierunku, w którym ministerstwo chce iść i doprecyzowanie zadania studentów. Studenci przez cały semestr realizowali projekty, konsultując je ze mną i zdalnie z ministerstwem. Później, kiedy ze wszystkich projektów zostały wybrane trzy najlepsze – ich twórcy pojechali do ministerstwa na warsztaty dotyczące planowania polityki rozwoju, gdzie też zaprezentowali i mieli szansę przedyskutować swoje pomysły, posłuchać, co ministerstwo ma do powiedzenia na ich temat. Okazało się, że dwa bardzo podobne są już realizowane, trzeci bardzo się spodobał, bo nikt na niego wcześniej nie wpadł – opowiada dr Jan Kazak z Katedry Gospodarki Przestrzennej na Wydziale Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji, prowadzący zajęcia.

ministerstwa3
fot. archiwum

Wyróżnione projekty to:

  • „Eko-transport – ekologiczny i funkcjonalny transport w średnich miastach” stworzony przez studentów: Magdalenę Szczepaniak, Jakuba Szczepańskiego i Karola Żuka. Jego celem było wprowadzenie ekologicznego i funkcjonalnego transportu miejskiego z wykorzystaniem autobusów elektrycznych w miastach od 20 do 100 tys. mieszkańców na terenie całego kraju;
  • „Eko-zasięg”, którego twórcami byli Agnieszka Fabianowicz, Magdalena Łopuszańska i Aleksandra Besser, zakładał wprowadzenie nowej funkcji do istniejącej już aplikacji GEOPORTAL MOBILE. Na bazie istniejącego systemu GPS studenci chcieli stworzyć mapę miejsc postojowych i ładowania aut elektrycznych z uwzględnieniem odległości, jaką można przejechać na danej baterii;
  • „Platforma zwiększająca partycypację społeczeństwa w projekty rządowe oraz umożliwiająca dostęp do e-administracji”, w którym Tomasz Stuła, Marta Zachodny i Aleksandra Stężały zaplanowali utworzenie platformy internetowej kompatybilnej z geoportalem, pozwalającej na czynny udział w konsultacjach społecznych projektów oferowanych przez administrację. Dodatkowo platforma miałaby zapewniać też szybki i łatwy kontakt z urzędami.

ministerstwo2
fot. archiwum

Jak mówią studenci, taka forma zajęć to praktyczna realizacja tego, czego to tej pory uczyli się w teorii. – To coś zupełnie innego, przełamanie rutyny codziennych zajęć – myślę, że nie było niezadowolonych studentów – a do tego daje możliwość zdobycia zupełnie innego doświadczenia, poszerzenia wiedzy i umiejętności – mówi Agnieszka Fabianowicz. – Wiemy jak to wygląda od wewnątrz, jak wygląda praca w ministerstwie i jak w przyszłości może wyglądać nasza praca – dodaje Karol Żuk.

mj